Siostry-Terezjanki-LOGO_150x150_px
Projekt-Terezjanki-Online

POLAKÓW PORTFEL WŁASNY

Informacja nr 09 z dnia 18 października 2019 roku
Szczęść Boże!
Ukazała się seria interesujących raportów charakteryzujących polskie rodziny w kontekście ich sytuacji materialnej. Z treści raportów możemy dowiedzieć się między innymi jakie są dochody polskich gospodarstw domowych, ile pieniędzy wydają rodzice na edukowanie dzieci, jakie są preferencje finansowe, jak wydawane są pieniądze i jak oszczędzane. Myślę, że raporty mogą być interesującą lekturą samą w sobie, ale mogą również okazać się przydatne przy realizowaniu posługi wśród dzieci i młodzieży.
Serdecznie pozdrawiam,
Tomasz
Polaków portfel własny. Rodzina w szkole - zobacz video

JAK POLACY OSZCZĘDZAJĄ I WYDAJĄ

raporty Santander Consumer Banku

Nowy samochód, remont, komunia, wyprawka, święta – zawsze znajdzie się jakiś cel, na który trzeba wygospodarować w domowym budżecie znaczną kwotę. Jak wynika z serii raportów Santander Consumer Banku ,,Polaków portfel własny” oszczędzanie jest stałym elementem naszego stylu życia, niezależnie od okazji w kalendarzu. Badania wykonane na potrzeby banku pokazują, że znaczna cześć polskich rodzin do większych wydatków przygotowuje się z dużym wyprzedzeniem. A to oznacza, że oszczędzają nie tylko w październiku, który jest miesiącem oszczędzania.
Jak pokazują dane uzyskane na potrzeby serii raportów ,,Polaków portfel własny” Santander Consumer Banku, nie ma pory roku, która nie stanowiłaby wyzwania dla budżetów domowych. W konsekwencji polskie rodziny muszą być oszczędne nie tylko w październiku, który od dziesięcioleci obchodzony jest jako miesiąc oszczędzania. Zdecydowana większość z nas stara się pokrywać nawet znaczące, sezonowe wydatki z bieżących dochodów – najcześciej kosztem rezygnacji z różnych konsumpcyjnych planów, nawet przez kilka poprzedzających miesięcy.
Polaków-portfel-własny_RODZINA-W-SZKOLE
Potrzeby nie mają końca
Wiosną budżety domowe muszą udźwignąć wydatki związane ze świętami wielkanocnymi, planowanymi wakacjami, wymianą samochodu czy uroczystościami rodzinnymi, takimi jak wesele czy komunia. Z danych zgromadzonych przez Santander Consumer Bank wynika, że dodatkowo po zimie aż jedna czwarta Polaków inwestuje pieniądze w remont mieszkania i jest to dla nich najważniejsze wyzwanie finansowe sezonu. Z nadejściem wiosny wiążą się również przygotowania do wyjazdów majówkowych i wakacji, na które zbiera 19,7 proc. Polaków. Na każdy z tych celów prawie 42 proc. z nas odkłada z dużym wyprzedzeniem.
Okres, kiedy konsumujemy większe oszczędności to również lato – ponosimy wówczas koszty wakacji i kompletujemy wyprawki szkolne. Według danych z raportów Santander Consumer Banku ,,Polaków portfel własny – rodzina w szkole”, 14 proc. rodziców oszczędza na ten cel z wyprzedzeniem przez kilka miesięcy. Z wyprzedzeniem o takich wydatkach muszą myśleć w szczególności rodzice o niższych dochodach lub mający na utrzymaniu większa liczbę dzieci. Co piąty Polak (21,1 proc.) deklarował też, że z dużym wyprzedzeniem przygotowuje się do wydatków wigilijnych.
Polaków-portfel-własny_KOCHAMY-PROMOCJE
Polak odporny na zachcianki
Z deklaracji Polaków wynika, że jako społeczeństwo nie jesteśmy podatni na czar promocji.
– Badania przeprowadzone na potrzeby serii raportów ,,Polaków portfel własny” pokazują, że jesteśmy świadomymi konsumentami, odpornymi na chwilowe pokusy i niespodziewane okazje. Prawie połowa z nas deklaruje, że korzysta z promocji wyłącznie wtedy, gdy przeceniony został produkt, którym byliśmy zainteresowani już wcześniej. Z kolei 18,5 proc. ankietowanych celowo wybiera te artykuły, na które jest aktualnie zniżka, kierując się chęcią obniżenia codziennych wydatków – mówi Anna Kula, rzeczniczka prasowa Santander Consumer Banku.
Najczęściej oszczędności dzięki promocjom nie przekraczają 100 zł w skali miesiąca (42,4 proc. wskazań). Osób deklarujacych oszczędnosci na kwoty powyżej 300 zł było w sumie 6,6 proc.
Popularny w wielu krajach zachodnich Black Friday interesuje co drugiego mieszkańca naszego kraju – chęć skorzystania z promocji z okazji ,,święta zakupów” deklarowało 49 proc. Polaków badanych na zlecenie Santander Consumer Banku. Konsumenci, którzy wzięli udział w listopadowym dniu wyprzedaży wykazywali daleko idący pragmatyzm. Na liście zakupów planowanych podczas Black Friday królowały odzież i obuwie. Na związane z nimi promocje czekało prawie 72 proc. ankietowanych.
Polaków-portfel-własny_ŚWIĄTECZNE-PRZYGOTOWANIA
Polaków-portfel-własny_WIOSENNE-WYZWANIA
Polaków-portfel-własny_W-DRODZE
“Grosz do grosza, a będzie kokosza”
Z oczywistych względów w grupie oszczędzających z wyprzedzeniem na większe wydatki dominują osoby z najmniejszymi dochodami. Jednak, jak wynika z raportów Santander Consumer Banku, oszczędzanie jest również domeną osób z dużymi zarobkami. W roku 2018 na okazje związane ze ,,świętem zakupów” czekało aż 30,7 proc. Polaków zarabiających ponad 5 000 zł netto. Najbogatsi nie planowali też rozrzutności w związku z Bożym Narodzeniem. Aż 13,1 proc. osób z największymi zarobkami zadeklarowało, że nie zamierza przeznaczyć na ten cel więcej niż 300 zł. Podobne plany mieli najmniej zarabiający – aż 17, 6 proc. z nich deklarowało, że ich wydatki wigilijne nie przekroczą więcej niż 300 zł.
Co ciekawe, prym w oszczędzaniu wiodą kobiety. Jak dowodzą raporty “Polaków portfel własny”, częściej korzystają one z promocji na produkty (22,9 proc. wskazań w porównaniu do 13,7 proc.) i z wyprzedaży specjalnych. W 2018 roku aż 32,5 proc. kobiet planowało zakupy w Black Friday, mężczyzn było niemal dwa razy mniej (16,5 proc.). Ponadto kobiety są bardziej zaangażowane w szukanie okazji, co jest widoczne w różnych sferach życia np. przy zakupie nowego samochodu czy wyprawki szkolnej dla dziecka. Inwestując w nowe auto, panie częściej od panów biorą pod uwagę długoterminowe koszty jego utrzymania (14,5 proc. wskazań w porównaniu do 12,2 proc. mężczyzn). Natomiast w przypadku wydatków na szkołę kobiety chętniej korzystają z pomocy rządowego programu ,,Dobry Start” (77 proc. w stosunku do 57 proc. mężczyzn).

Badania do serii raportów ,,Polaków portfel własny” zostały przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Banku przez IBRIS w ankietach telefonicznych. Dane do raportów z roku 2018 zebrano w dniach: 2-3 lipca (,,Rodzina w szkole”), 9-11 października (,,Kochamy okazje”) i 5-6 listopada (,,Świąteczne przygotowania”). Natomiast w 2019 roku na przełomie lutego i marca przeprowadzono ankietę do raportu ,,Wiosenne wyzwania”, a w kwietniu do zestawienia ,,W drodze”. W każdym badaniu wzięły udział osoby pełnoletnie z całej Polski. Próba, n=1000. W przypadku badania ,,Rodzina w szkole” brano pod uwagę rodziców dzieci w wieku szkolnym. Podobnie ankieta ,,W drodze” została przeprowadzona na grupie aktywnych kierowców.

źródło: PR News

Raporty z serii "Polaków portfel własny" do pobrania:
Rodzina w szkole (PDF)
Kochamy okazje (PDF)
Świąteczne przygotowania (PDF)
Wiosenne wyzwania (PDF)
W drodze (PDF)
MailPoet