|
|
|
|
|
biuletyn nr 20 z dnia 6 marca 2020 roku
|
|
|
|
|
JAK DOBRZE PISAĆ?
|
W toku prac nad treścią naszej witryny internetowej pan Tomasz Domański przygotował zestaw wartościowych poradników, które chciałabym sobie i siostrom polecić. Ciekawe materiały również zamieszcza na naszej testowej witrynie internetowej. Praca nad naszą nową witryną skłania mnie, do jeszcze większej troski o jakość prezentowanych wpisów. Dlatego też poniżej zamieszczone poradniki niewątpliwie będą pomocne siostrom, które zdecydowały się prowadzić strony domów zakonnych. Zawarta w nich wartościowa wiedza dotycząca sztuki poprawnego pisania i redagowania tekstów zawsze się przyda. Dołączam również ciekawy poradnik opisujący wiele innych form interpersonalnej komunikacji.
|
|
|
|
|
JAK PISAĆ ZROZUMIALE
Niniejszy poradnik pomoże Ci w redakcji zrozumiałych tekstów zarówno w Twoim własnym języku, jak i w innych językach urzędowych, które są wszystkie językami roboczymi Komisji. Poradnik zawiera pewne wskazówki, a nie twarde zasady. Korzystając ze wskazówek, powinno się jednak zawsze uwzględniać potrzeby czytelników i cel, w którym powstaje dany tekst.
|
Trzy korzyści z pisania w sposób zrozumiały to: bardziej efektywna współpraca; unikanie zbędnej korespondencji; budowanie dobrej reputacji Komisji.
|
|
|
|
REDAGOWANIE PISM URZĘDOWYCH
Każde pismo kształtuje nasz wizerunek na zewnątrz. Powinno zatem być sporządzone według najwyższych standardów, z zachowaniem zasad poprawności i staranności językowej. Pismo zawiera nie tylko komunikaty werbalne (napisaną treść), lecz również komunikaty niewerbalne, które tworzą wizerunek nadawcy w oczach odbiorcy pisma. Takim komunikatem niewerbalnym jest np. dopracowana strona wizualna czy też umiejętność uwypuklenia informacji ważnych.
|
|
|
|
REDAGOWANIE TEKSTÓW
Każda wypowiedź pisemna powinna zostać dopracowana pod względem redakcyjnym, z odpowiednią dbałością zarówno o treść (zawartość merytoryczną) i formę jej prezentacji, jak też o poprawność językową. Pozwoli to uniknąć błędów i nieporozumień w procesie komunikacji. Prawdziwą zaletą komunikacji pisemnej jest możliwość starannego przemyślenia wypowiedzi.
|
Specjaliści oceniają, że pierwsze 30 sekund czytania decyduje, czy pisemna wypowiedź wzbudzi zainteresowanie. Pismo oficjalne wcale nie musi być nudne – pod warunkiem że autorowi będzie na tym zależało i że będzie pamiętał o podstawowych zasadach
|
|
|
|
TECHNIKA PRACY BIUROWEJ
W tym podręczniku znajdziesz informacje na temat: roli przepływu informacji (a w szczególności roli instrukcji kancelaryjnej), podstaw komunikacji interpersonalnej oraz wykorzystania środków technicznych w pracy biurowej. Poznasz także zasady redagowania i sporządzania dokumen- tów biurowych (korespondencji, pism handlowych, pism w sprawach osobowych). Dowiesz się również, jakie są najważniejsze prace sekretarki i jak je właściwie wykonywać.
|
|
|
|
JAK NAPISAĆ PRACĘ LICENCJACKĄ
Niniejszy poradnik składa się z dwóch części: pierwsza zawiera zagadnienia dotyczące merytoryki działań Dyplomanta, w drugiej natomiast można znaleźć wskazówki na temat redagowania przygotowanej merytorycznie pracy. W części pierwszej są przestawione poszczególne etapy przygotowania swojej pracy licencjackiej. Część druga jest poświęcona charakterystyce pracy redakcyjnej.
|
|
|
|
ORTOGRAFIA
Przygotowaliśmy dla Was pomoc z ortografii języka polskiego w formie wygodnych i przejrzystych tablic. Znajdziecie tu wszystkie istotne zagadnie- nia w pigułce, dzięki czemu będziecie mogli przypomnieć sobie najważniej- sze zasady ortograficzne, a także zrobić szybką powtórkę przed klasówką czy sprawdzianem. W książce zamieściliśmy również pomocne podpowiedzi na to, jak w sprytny sposób zapamiętać reguły pisowni.
|
|
|
|
Dominika Izdebska-Długosz
|
GRAMATYKA POLSKA DLA STUDENTÓW Z UKRAINY
Publikacja niniejsza powstała jako pomoc w nauce polskiej gramatyki dla studentów ukraińsko- języcznych. Polska gramatyka jest jednym z tych elementów kształcenia językowego, które sprawiają osobom ukraińskojęzycznym w polszczyźnie najwięcej problemów. Podobieństwo języka polskiego i ukraińskiego powoduje, iż sprawność komunikacyjna w języku polskim rozwija się u studentów z Ukrainy dużo wcześniej niż poprawność gramatyczna.
|
|
|
|
JAK DOBRZE PISAĆ
Pisanie
esejów,
rozprawek
i
prac
badawczych
nie
jest
sztuką
dla
sztuki.
Rozwija
nasze
myślenie,
pogłębia
logikę
i
ćwiczy
umiejętność
precyzyjnego
wysławiania
się.
Jeżeli
uważacie,
że
te
umiejętności
mają
zastosowanie
tylko
w
szkole,
to
jesteście
w
błędzie.
Nic
w
życiu
nie
przyda
wam
się
bardziej
niż
wytrenowany
umysł,
który
pomoże
wam
rozwiązywać
problemy,
przekonywać
innych
ludzi
do
waszej
racji
oraz
krytycznie
spoglądać
na
rzeczywistość.
|
|
|
|
Adam Bielański, Wiesław Juszczyk
|
EDYCJA TEKSTÓW
Używanie czcionek do tworzenia tekstu ma długą, bo ponad 500 letnią historię. Początkowo używano czcionek drewnianych, które z czasem zostały zastąpione czcionkami metalowymi. Skład odbywał się w drukarni bez udziału autora. Pokolenia poligrafów wypracowały zasady „dobrej edycji”, które spra- wiały, że tekst był łatwiejszy w odbiorze dla czytelnika i zgodny z zasadami estetyki. Użycie komputera i zaawansowanego edytora tekstu umożliwiło tworzenie przez autora publikacji w ostatecznej, gotowej do druku formie. Jednak pomimo zmiany narzędzia zasady „dobrej edycji” pozostają nadal aktualne i dla tego należy je poznać.
|
|
|
|
JAK REDAGOWAĆ TEKSTY NA STRONY WWW
Wstęp, rozwinięcie, zakończenie. O nieśmiertel- nej zasadzie wpajanej nam przez całe dziesięciolecia od początku szkoły podstawowej powinniśmy jak najszybciej zapomnieć, gdy zabieramy się do pisania w Internecie. Niemal wszystko, czego nauczyliśmy się o pisaniu tekstów w trakcie tradycyjnej edukacji, w sieci nie będzie nam potrzebne. Oczywiście opub- likowanie informacji z błędami gramatycznymi, orto- graficznymi i stylistycznymi może tylko zaszkodzić wizerunkowi szkoły.
|
|
|
|
JAK POROZUMIEWAĆ SIĘ SKUTECZNIE
Pierwsza część publikacji przedstawia podstawowe zasady skutecznego porozumiewania się z bliźnimi w codziennym życiu, ze szczególnym uwzględnieniem relacji pacjent – pielęgniarka. W drugiej części opisano metody komunikacji z pacjentem cierpiącym na chorobę przewlekłą (czyli nieuleczalną), w jej szczególnej odmianie, jaką jest cukrzyca. Polecam serdecznie zapoznanie się z treścią obu części pracy Autorek – i częste do niej powracanie. Zrozumienie zasad komunikacji pomiędzy ludźmi ułatwi nam pracę i codzienne życie, ale przede wszystkim poprawi losi samopoczucie nie tylko naszych pacjentów, ale także i nas samych, opiekujących się na co dzień chorymi.
|
|
|
|
|
|
|